maandag 5 maart 2012

Squares aan elkaar haken

Ik kreeg gisteren de vraag, hoe haak jij je Granny squares aan elkaar? Nou toevallig was ik daar gisteravond aan begonnen dus vanmorgen het fototoestel erbij gepakt en ik hoop dat het zo duidelijk genoeg word!! Het is een hele simpele manier van aan elkaar haken, wat ook zou kunnen is de squares met een stompe naald aan elkaar zomen.


Hier ben ik op een 'kruising' beland. Omdat ik de squares per serie aan elkaar haak en het zwarte draad afhecht pak ik hem bij de volgende aangehaakte serie wel even op. Anders krijg je een gat op die plek en daar word het niet mooier van.


In de laatste steek, van de vorige serie, steek je je haaknaald door en pak je de draad op. Deze trek je door de lus heen en maakt dan een halve vaste. Hierna haak je één losse en begin je met het volgende vierkantje.

Afhankelijk van hoe de 'hoeken' gehaakt zijn pak je de steken op. Ik pak de hoek altijd op zonder een steek op te pakken (dit omdat hier de twee lossen van de vorige toer zitten) en hier een vaste op te haken. Dit doe je met alle steken, lussen oppakken en een vaste erop haken.

 Let wel op dat je de squares netjes tegen elkaar aan legt zodat je ze niet scheef aan elkaar haakt.

Zo haak je de rand van de squares aan elkaar.

Eind van de square niet vergeten de zwarte draad van de vorige serie mee te pakken. Vervolgens de squares netjes tegen elkaar aan leggen en weer verder haken.

Ik ben lui en heb een hekel aan draadjes wegwerken, dus meestal haak ik eroverheen. Zie je niks meer van.

Meestal haak ik eerst alle squares in de horizontale richting aan elkaar en pak ik op het eind alle verticale 'naden' die nog aan elkaar gehaakt moeten worden. Hier ook de zwarte draad op pakken als je er ééntje tegen komt. Dit doe je op dezelfde manier als hierboven uitgelegd.

Ik hoop dat het zo duidelijk is! Zo niet, dan hoor ik dat graag..
Succes..




16 opmerkingen:

  1. Heel erg duidelijk, en wat is tie mooi geworden...
    Groetjes hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn! Vind het best lastig om iets uit te leggen, blij dat het duidelijk is.
      Mooi word ie zeker, maar nog niet klaar!

      Liefs Rianne

      Verwijderen
  2. heel erg bedankt voor je uitleg
    Ik ga het zeker proberen.
    groetjes
    leonie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Rianne,

    Wat heb je dat duidelijk uitgelegd. Wat is de sprei al mooi en zo snel gemaakt. Petje af hoor.
    Ik kijk met veel genoegen op je blog...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Granny squares haken is zo verslavend! Het resultaat is altijd leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt! Al heb ik al een tijdje geen Granny's meer gehaakt. Vast ooit wel weer ;)

      Verwijderen
  5. Wat een mooie kleuren zo bij elkaar!Krijg ook zin om zo'n soort deken te maken, hmm maar eerst m'n andere projecten afmaken!
    groetjes, Susan
    creatieinspotlight.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Ik hou van net even anders, spannende kleurcombi's :). Dat is wel verstandig, deze deken heeft mij 3 weken fulltime gekost! Dus echt de hele dag ermee bezig, 7 dagen in de week ;)

      Verwijderen
  6. heel duidelijk. Ik wist niet hoe het moest, maar zo gaat het zeker lukken.
    Bedankt voor de uitleg

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo gaat ie vast lukken met zo'n duidelijke uitleg, Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen